Superfoods en antioxidanten

Een van de redenen waarom superfoods zo gezond zijn, is omdat zij veel antioxidanten bevatten. Maar wat zijn nu eigenlijk antioxidanten en hoe verhouden die zich tot je gezondheid? Zonder kennis van antioxidanten zijn superfoods er natuurlijk niet minder gezond op, maar het is wel handig om te weten wat het doet en hoe het werkt. 

Om te weten wat antioxidanten voor je kunnen betekenen, is het belangrijk dat je eerst weet wat er bedoeld wordt met de term ‘vrije radicalen’. Nu kunnen we daar natuurlijk een heel scheikundig verhaal van maken, maar in het kort en simpel gezegd zijn vrije radicalen het “restafval” van ons metabolisme. Groot zijn ze absoluut niet (vrije radicalen hebben de grootte van moleculen en/of atomen) maar schadelijk des te meer: hoe meer vrije radicalen we in ons lichaam hebben, hoe groter de kans wordt op allerlei ziekten zoals kanker, hart- en vaatziekten en afwijkingen in ons DNA.

Antioxidanten to the rescue

Gelukkig hoef je niet lijdzaam af te wachten totdat je gesloopt bent door de vrije radicalen: ons lichaam vecht tegen deze schadelijke elementen. Antioxidanten dragen hiertoe een belangrijk steentje bij, doordat ze vrije radicalen neutraliseren. De geneutraliseerde vrije radicalen kunnen hun schadelijke werk niet meer doen en zijn dus “veilig”.

Superfoods en antioxidanten

Hoe kom je nu aan voldoende antioxidanten om alle schadelijke vrije radicalen te neutraliseren? Er zijn verschillende soorten antioxidanten: de ene antioxidant is de andere niet. Een gedeelte van de noodzakelijke antioxidanten wordt door ons lichaam zelf aangemaakt. Maar om goed hun werk te kunnen doen, hebben deze antioxidanten versterking nodig van buitenaf: antioxidanten vanuit onze voeding. Hier komen de superfoods weer om de hoek kijken, want deze voedingsmiddelen bevatten bij uitstek veel antioxidanten. Omwille van je gezondheid is het dus belangrijk om voedingsmiddelen met veel antioxidanten op het menu te zetten, zoals tomaten, bieten, sinaasappels, uien en groene thee. Werk je in een omgeving waar je een extra dosis vrije radicalen voor je kiezen krijgt (bijvoorbeeld in de industrie), dan is het raadzaam om daarnaast ook supplementen te gebruiken.

Deel dit artikel
Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *