Pompoenzaad is een superfood

De pompoen kent vrijwel iedereen wel, met dank aan Halloween. Maar met pompoenen valt zo veel meer te doen dan te versnijden tot afschrikwekkende tronies. Zo kan je de pompoen verwerken in diverse gerechten, zoals pompoenkoekjes en pompoensoep. Ook puree, taart en zelfs brood kunnen van pompoen gemaakt worden. De pompoen behoort tot het Cucurbita-ras, waarin zich weer twaalf ondersoorten bevinden. Ook de courgette behoort tot dit ras. Pompoenen zijn geen fruit- of groentesoort, maar een ondersoort van de familie van kalebassen. Niet alleen de pompoen zelf, maar ook de bloemen en de zaden kunnen geconsumeerd worden. Vooral in Mexico is de pompoenbloem erg populair, met name vanwege z’n zachte smaak maar ook als garnering en decoratie. 

In Nederland richten we ons niet zozeer op de pompoenbloem, maar meer op de pompoenzaden. Vaak worden deze zaden verwerkt tot olie, voornamelijk in landen zoals Duitsland, Kroatië, Hongarije, Oostenrijk en Slovenië. Deze olie wordt gemaakt door de zaden allereerst te roosteren gedurende een kort tijdsbestek, waarna ze geperst worden. De kleur en structuur van de olie doet sterk denken aan die van olijfolie, hoewel pompoenolie ook donkerrood kan zijn. De smaak van de olie is heerlijk nootachtig en combineert prima met olijfolie of (appel)azijn. Bakken en braden met pompoenolie is echter niet aan te raden, omdat de vetzuren van dit superfood hier niet tegen kunnen. En juist deze vetzuren, daar moet je het van hebben.

Maar vet is toch slecht?

Voor veel mensen staat vet gelijk aan slecht. Maar je moet weten dat er twee soorten vetten bestaan: verzadigde en onverzadigde vetten. Globaal gezien behoren de verzadigde vetten tot de ‘slechte’ en onverzadigde tot de goede variant. Zo dragen onverzadigde vetzuren bij aan een gezonde cholesterolhuishouding, een goede bloedstolling, en gezonde bloeddruk en een sterk afweersysteem. Verder bevat pompoenzaad veel verschillende soorten vitamines (A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C en E) en mineralen zoals kalium, magnesium, fosfor, zink en ijzer.

Deel dit artikel
Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *